عیش و نیستی -شبکه چهار

قبلا ، قبل از اینکه (عیش و نیستی) سر زبان ها بیفتد، نمایشنامه را خریده بودم و خوانده بودم و در بلاگ قبلی به همه توصیه اش کرده بودم که نمایشنامه ی عیش و نیستی اثری است متفاوت با نگاهی که شاید بتوان اسمش را کمدی سیاه گذاشت به سرنوشت یک نویسنده ! هنگامی که ایرج راد عیش و نیستی را کار کرد در این جا حسم را نسبت به کار مبسوط نوشته ام . . . وقتی خبر تله تئاتر (عیش و نیستی ) با گروهی دیگر را خواندم مشتاقانه برای دیدن آن آماده باش نشسته ام . . . چون شدیدا دوست دارم برداشت هادی مرزبان از متن را ببینم . ضمن اینکه  نام بازیگرانی چون الهام پاوه نژاد عزیز هم در میان بازیگران دیگری چون دانیال حکیمی ، رویا میرعلمی و … دیده میشود . الهام پاوه نژاد همیشه من را پرت میکند به مجموعه ی تلوزیونی  (همسران) به همان خانه ی خیابان سعادت آباد …او من را یاد فردوس کاویانی می اندازد ،یاد مهرانه مهین ترابی و فرهاد جم …آن وقت ها همه ی این بازیگران را جز الهام پاوه نژاد میشناختم . تواناییش او را در ابتدای راه به گمانم در جای درستی قرار داد و دیده شد . الهام پاوه نژاد در (مرغابی وحشی) چنان درخشید که هیچ وقت از او همچین تصور درخشانی نداشتم . بازی او مقابل هومن برق نورد . . . لحظاتی که اوج و فرودهایش  به طرز عجیبی  مخاطب را مسحور خود میکرد . . . در سال ٨۵ در کار متفاوت ناصح کامگاری (منظومه مور بی‌ملکه) نیز بازی اش برایم چشمگیر بود ، نهایتا بازی او در (اهل قبور) قابلیتی از اورا نشان داد. نقشی که جسارت زیادی برای بازی کردنش لازم بود . هیچ وقت الهام پاوه نژاد را با آن کلاه گیس موفرفری و چادر و لحن چاله میدونی و آن رفتار تصور نمیکردم . . . همیشه رمانتیک و همسرانی میدیدمش…درسریال گاو صندوق هم نشان داد که میتواند قالب زن دوم بودن را چقدر عالی نشان دهد . . . در آن ژآنر کمدی منظورم هست (وگرنه خیلی ها نقش زن دوم یا صیغه و .. را بازی کردند از هدیه تهرانی در شوکران بگیر و بیا ….) حالا مدت هاست او را در دنیای مجازی کشف کرده م و از اینکه میبینم نسبت به دیگر هم نسلانش دیدگاه متفاوت تری دارد بیشتر دوستش دارم . البته بهاره رهنما و الباقی هم هستند . اما به قول خودش (حرفی باید برای گفتن باشد که در این بلاگ ها نوشت) واکنشش نسبت به مسائل پیرامونش را دوست دارم . حضورش در جاهایی که خیلی ها حوصله ی رفتن به آن جا ها را ندارند دوست دارم . . . فکر میکنم در این جزیره همه دوستش داریم . حالا الهام عزیز مشتاقم تا از همین چهارشنبه ، ساعت ٩:۴۵در شبکه جهار ببینمت . . . مطمئنم که نگاه هادی مرزبان را نسبت به این نمایشنامه پسندیده ای که قبول کرده ای در آن باشی . مطمئن باش من به همراهی اهالی جزیره چهارشنبه تو را خواهیم دید و دوستت خواهیم داشت . سابقه ی کاری الهام پاوه نژاد را در (این جا ) میتوانید ببینید چون سایت مثلا ویکیپدیا که بعضی ها خیلی آدمش حساب میکنند همیشه دروغ و نقصش برای ما ایرانی جماعت زیاد است .

برای اینکه از قبل نسبت به رزومه کاری این بازیگران آگاهی داشته باشید در (این جا ) دانیال حکیمی را ببینید . بازی فراموش نشدنی او در ملودی شهر بارانی را هیچ گاه فراموش نمیکنم .

و همچنین ، شاید خیلی از مخاطبان این جا با رویا میرعلمی چندان آشنایی نداشته باشند . چون او بیشتر در صحنه  است تا جلوی دوربین . رویا میر علمی را دوست دارم . صدایش را . اداها و حالت های خاصش را . نقش قمری او در بیداری خانه نسوان و بازی فوق العاده اش یکی از فراموش نشدنی ترین نقشهایی است که دیدم . برای این که با سابقه ی بازیگری رویا میرعلمی هم آشنا بشوید میتوانید در (این جا ) کاملا آشنا شوید 🙂

خاط نشان کنم این عکس توسط عکاس باشی بلاگ جزیره رضاخان موسوی که مدت هاست متواری شده گرفته شده است .

پیشاپیش ، هیجان زده ام تا چهارشنبه ساعت 9:45 شبکه چهار را ببینم .شما هم از الان بروید توی تقویمتان بنویسید و یادتان نرود .

بعد هم اگر خواستید بیایید این جا نظراتتان را بگذارید .

* (این) آهنگ زیبای کوتاه  که توسطMalmsteen نواخته شده را نیز گوش کنید .

با احترام .میس شانزه لیزه

درباره ساناز سید اصفهانی

متولد 14 . 9 . 1360 در تهران ، از سن پنج سالگی وارد هنرستان عالی موسیقی شد و بعد به مدرسه ی هنر و ادبیات ِ صدا و سیما رفت . ساز تخصصی او پیانو بود که به صلاحدید خانواده از ادامه ی تحصیل در این رشته به صورت تخصصی منصرف شد و وارد رشته ی ریاضی فیزیک شد و پیانو را در کنار درس با اساتید مجرب به صورت خصوصی فرا گرفت . او دارای مدرک انیمیشن کامپیوتری از مجتمع فنی تهران میباشد و همزمان با تحصیل و کار در این رشته وارد دانشگاه سوره ی تهران شد و در رشته ی تئاتر ، گرایش ادبیات دراماتیک تحصیل کرد . همزمان با ورود به دانشگاه شروع به همکاری با مطبوعات شد . او با روزنامه هایی چون همشهری ، همشهری مناطق ، اعتماد ، اعتماد ملی ، شرق ، تهران امروز ، فرهیختگان و ماهنامه ی ادبی گلستانه ، مجله ی نقش آفرینان ، ماهنامه ی رودکی و سینما- چشم ( روح سرگردان موزه سینما )، ماهنامه ی سیاسی فرهنگی دنیای قلم . . . همکاری کرده است .

20 نظرات

  1. من فریب خوردم امشب به امید کار نشستم ولی نبووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووود….
    فریب خوردم…..فقط 4 شنبه هاست…؟!
    لطف دارید استاد میس چه جالب دارم جایی کامنت میذارم که استاد پاوه نژاد هم هستن..
    برقرار باشید خانم پاوه نژاد…
    مررررررررررررررررررررررررررررررررررسی میس از اطلاع رسانی….

  2. کار جذابی بود…بعد از مدتها یه چیزی از تلویزیون دیدم که بعدش نگفتم "ای تو روح….

  3. قسمت اول ناامیدکننده بود. به ادامه هم نمیشه خیلی امیدوار بود. چون که همونطور که ایرج راد متن رو نفهمیده بود هادی مرزبان و بازیگرهاش- به خصوص دانیال حکیمی-متن رو درست متوجه نشدن و راه رو از همون ابتدا اشتباه رفتن.

  4. میس شانزه لیزه ی عزیز
    بایت مطلب مفصل و در ضمن سراسر لطفت نسبت به من متشکرم.
    خیلی خوشحال خواهم شد که دوستان و خواننده های وبلاگت، نظراتشان را در وبلاگ من و پست مربوط به این کار بنویسند.
    سربلند و برقرار باشی عزیزم.

  5. سلام
    تا اینجا که اینطور بود:
    دانیال حکیمی خیلی خوب بود
    الهام پاوه نژاد به واقع عالی بود و برای خانم عماد بسی متاسفم.
    کلفت چاق خانه را بیشتر از کلفت لاغر نمایش آقای راد دوست داشتم چون مانوس تر بود و نشان میداد که از تنبلی ایشون انقدر چاق هستند.
    در مورد خانم میرعلمی در این قسمت نظری ندارم.
    قربانت

  6. خدا اینترنتی ما رو لعنت کنه دیشب اینترنتم قطع بود امشب که اومدم بهت سر بزنم پست رو که دیدم یهو یادت تله تئاتر های چهارشنبه شب شبکه چهار افتادم به غیر از اولین برنامه اش  همیشه فراموش کردم ببینمش! پست رو نیمه کاره ول کردم سریع رفتم سراغ تی وی و شبکه چهار متاسفانه یه مقدار از تله تئاتر از دست داده بودم فکر کنم یه یک ربعی میشد که شروع شده بود، از تله تئاترش لذت بردم وقتی دانیال حکیمی رو دیدم موقع کار و مزاحمتهای همسرش که مانع کارش میشد یاد خسرو شکیبایی تو خانه سبز افتادم که تو دفترش مشغول کار بود و مهرانه مهین ترابی میرفت سر وقتش! اون حالتهای حرف زدن و قوزی که کرده بود واقعن خسرو شکیبایی رو واسه من تداعی میکرد، طنز فوق العاده زیبا و در عین حال اندوهناکی داشت و دیالوگهای بامزه و قشنگ مثه این یکی: هر وقت مردها شروع به استدلال میکنن زنها هم شروع میکنن به نفهمیدن! :)) جمله جالبی بود.
    سلام میس جان مرسی بابت یادآوری و موسیقی و اینکه چندتا اشتباه تایپی داری و لینک رویا میر علمی رو یادت رفته بزاری یعنی هست ولی پیوند نداره 🙂 .گلگل

  7. سلااااااااااااااااااااااااااااااام….

    آن هنگام که مرد شروع به استدلال کردن میکند زن شروع به نفهمیدن میکند….

    واااااااااااااااااای خدا تمام این تله یک طرف موزیک متن یک طرف دیگه..آهنگهای مورد علاقه ی من که بعنوان آهنگ بی کلام زیباترین هستن بنظرم….اما شنیده بودم مربوط به یک فیلم معروفه نمیدونم چی اما آره ؟درسته؟شما بهتر میدونید این چیز هارا…
    بخصوص اون قسمتی که آگوستا میگه اون چک را به من داده نه نیب…و با گلدن اشتان صحبت میکنه تلفنی…
    آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآاخی…الان آن لاین دارم میبینم و نظرمو میگم…
    .
    .
    .
    فعلا….لبخند

  8. از بازی دانیال حکیمی خوشم می یاد نه فقط برای اینکه همشهریم ها چشمک وصد البته مامان کردیاگل

  9. آخ جون .منتظرم . واین هم برای شما میس عزیزماچ

  10. من کلا تله تئاترهای شبکه ی چهار رو دنبال میکنم. نمی گفتی هم میدیدم. سپردم برام ظبتشم بکنن. خواستی بهت بدمش. :دی.سلام

  11. بسیااااااااااااااااار عالی…وعده ی ما ساعت 9.45 شبکه ی 4…عیش و نیستی….

    عیشی از جنس زمرد اعلاء….

    برقرار باشید….

  12. ممنون از يادآوري . مدتهاست تيليويزيون را نديدم . ولي اينو حتما مي بينم . چون ظاهرا سلايق جزيره اي ها و  پل خاطراتشون با قديم (نسبت به سن من كه حساب كني "همسران" خيلي خيلي گذشته است !) يه چيزهاي مشتركه . يه چيز خوب ديگه هم اتفاق افتاد : ديشب دستگاه مبدل امواج ماهواره اي ما (ر.س.ي.و.ر) ! سوخت . حال جماعت مشتاق فارسي يك گرفته شد و من توانستم كمي اخبار صدا و سيما ببينم (راست و دروغشو كار ندارم . گردن خودشون) . پس امشب هم مي توانم اين كاري كه معرفي كردي را مشاهده كنم . احتمالا

  13. مرسی مالمستین، فکرشم نمی کردم اهل باروک-متال باشی.
    حکیمی رو دوست دارم. بدبختانه، فردا گرفتارم، ولی نمایشنامه ش رو پیدا کردم.

  14. سلام
    از وقتی که در در برنامه شما وسیما پشت صحنه و مصاحبه این نمایشو دیدم بی صبرانه  در انتظارم ومیدونم ضرر دیدن نمایش عیش و نیستیه اقای راد به زودی بر طرف میشه البته امیدوارم.
    بقیه نظرم بمونه بعد از دیدن نمایش .ممنون

  15. این نمایشنامه رو فقط کسانی نظیر معجونی یا رهبانی می‌تونن درست اجرا کنند. هادی مرزبان فرقی با ایرج راد نداره.

  16. خوب چه کاریه! بیاید دوست باشید:)

  17. ممنون از خبر خوبی که دادی

  18. سلام هانی
    به واقع الهام خانم پاوه نژاد کارشون بیش از اینها درست است،خلقش رو در اهل قبور هیچ گاه فراموش نمیکنم.
    دانیال حکیمی با اون تنین دوست داشتنی صدا…
    این رضا خان موسوی بنده خدا کجا متواریه؟!این چند روزه اتفاقا زیاد میدیدمش چون درگیر نمایش مکاشفه بود،عکس هم ازش گرفتم،لینکش رو برات میفرستم.خواستی برو پیداش کن(خنده ی با دندون)
    http://up.iranblog.ir/7/1273084377.jpg

  19. مهدیه پوریادگار

    سلام
    مطلب خوبتون و خوندم…من همیشه الهام پاوه نژاد و دوست داشتم…با اون صدا و لحن منحصر بفرد…امیدوارم هم ایشان و هم شما موفق باشید…
    در ضمن موسیقی رو هم گوش کردم خیلی خوشگل بود…لبخندگل

  20. راستش انقدر کار ایرج راد حالم رو گرفت که با ذوق و شوق منتظرم این کار رو ببینم اصولا علاقه ای به تله تئاتر ندارم چون احساس میکنم که اون روح حاکم در فضای تئاتر رو نداره ولی دوست دارم ببینم هادی مرزبان با این نمایشنامه فوق العاده چی کار کرده
    cast رو که دوست دارم تا ببینیم خود کار رو هم دوست خواهیم داشت یا نه
    به هر حال ممنون که تو هم یاد آوری کردی