پنجشنبه , ۶ دی ۱۴۰۳

مده آ – کارمن – ماریا کالاس

نوشتن در مورد کسانی که عوام الناس نمیشناسند و آدم های سختی

هستند …سخت …دشوار است .

 ماریا کالاس را اولین بار در فیلم ( مده آ ) ی پازولینی دیدم . در دوره ی دانشجویی . . . مده آ … از آن کاراکترهای اساطیریی است که به زعم من سرشار از غم و عشقی عجیب و عجین با ماخولیا و شوریدگی است . شاید برای همین سوسن تسلیمی هم آن را دربلاد خارجه به تنهایی به صحنه برد . . . مده آ نوشته ی اورپید …نمایشنامه ای است که خیلی دوست دارم یک روز نقشش را بازی کنم چون من چنین کاراکتری دارم . . . شاید برای عشق حماقت ها یی کنم اساطیری … هر کس در توان دارد آدمی دارد که فیلم دارد باید این فیلم را ببیند چون اولا فیلم به شدت به فضایی که در نمایشنامه آمده نزدیک است . دوما اثر پازولینی است . سوما ماریا کالاس در آن بازی کرده . . . با آن چهره ی یونانی . . بینی خاص . . چشمانی کشیده . . .  ماریا کالاس را بعدها شناختم . . . و اینکه این روزها به دلایل شخصی به شدت کارمن گوش میدهم . بیایید با هم (( این )) را ببینیم و بشنویم . کارمن را بشنویم … ببینیم … دوباره اینجا. ( × ) .

کسانی که در کودکی کارتن گربه های اشرافی رو دیده ن حتما با این موسیقی آشنا هستند . خوبه بدونیم ماریا کالاس مادری داشت که همیشه میگفت دخترم مایه ی بی آبرویی است در صورتی که جایگاه جهانی داشت و عشقش مردی بود که جمیله برایش در ایران میرقصید و در مرگ در اوج تنهایی مرد . . . مردانی که زنان ظریف و قدرتمند به لحاظ حرف ای را نمیخواهند که همه جا هستند .

 

مده آ … عاشق دشمن پدرش میشود . مده آ به جادوگری تسلط دارد اما برای خود هیچی … و مده آ فرزندانش را میکشد . از این نمایشنامه تحلیل های مختلفی شده که از حوصله ی بلاگ خون های محترم خارجه . . . زنی بی پناه و رانده شده . . . جیسون شوهرش زن دیگری اختیار میکند . . . مده آ که برادرش را هم کشته . . . گول عشق را خورده . . . فرار مکرر مده از این سرزمین به سرزمین دیگر . . .مثل خانه به دوشی من . . . تمام این ها را در فیلم . . در متن و نمایشنامه میبینیم . . .  شاید چون چند روز پیش امی واین هواس مرد …. خط چشمهاش و صداش البته در نوع خودش من رو یاد همه ی این مده آ و ماریا کالاس و کارمن بیزه انداخت .

 

درباره ساناز سید اصفهانی

متولد 14 . 9 . 1360 در تهران ، از سن پنج سالگی وارد هنرستان عالی موسیقی شد و بعد به مدرسه ی هنر و ادبیات ِ صدا و سیما رفت . ساز تخصصی او پیانو بود که به صلاحدید خانواده از ادامه ی تحصیل در این رشته به صورت تخصصی منصرف شد و وارد رشته ی ریاضی فیزیک شد و پیانو را در کنار درس با اساتید مجرب به صورت خصوصی فرا گرفت . او دارای مدرک انیمیشن کامپیوتری از مجتمع فنی تهران میباشد و همزمان با تحصیل و کار در این رشته وارد دانشگاه سوره ی تهران شد و در رشته ی تئاتر ، گرایش ادبیات دراماتیک تحصیل کرد . همزمان با ورود به دانشگاه شروع به همکاری با مطبوعات شد . او با روزنامه هایی چون همشهری ، همشهری مناطق ، اعتماد ، اعتماد ملی ، شرق ، تهران امروز ، فرهیختگان و ماهنامه ی ادبی گلستانه ، مجله ی نقش آفرینان ، ماهنامه ی رودکی و سینما- چشم ( روح سرگردان موزه سینما )، ماهنامه ی سیاسی فرهنگی دنیای قلم . . . همکاری کرده است .

همچنین بررسی کنید

Beş soruda “Gandi Sokağı”nda Bir Gezinti

[ پرسه در خیابانن گاندی ، گفتگو با سانازسیداصفهانی گفتگو با سانازسیداصفهانی – مجله ادبی …

۱۹ نظرات

  1. تا عوام الناس را عوام الناس چه زمانی و چه زمینی در نظر بگیریم.

  2. باز هم معذرت. شاید عادت کرده ام به مسائل سخت و پیچیده نگاه کنم. اگر بخواهم سوال "کلاس چندمی" را راحت نگاه کنم و جواب دهم، اینکه مدرسه را تمام کرده ام. مدتی دانشجو بودم. در امتحان نابرابر و پارتی بازی وخیم آزمون دکتری، طبیعتاً مثل خیلی های دیگر رد شدم. و اگر خدا بخواهد از آغاز سال تحصیلی، معلم دانش آموزان سوم (دبستان) می شوم. امیدوارم جوابم احمقانه نبوده باشد.

  3. اولین بار (یکی دو سال پیش) اتفاقی آمدم اینجا. ولی هر از گاهی سر می زنم. چون خودم تخصصی در سینما و ادبیات و موسیقی و کلاً هنر ندارم (البته به معنای واقعی کلمه من در هیچ چیز تخصصی ندارم)، از پیشنهادهایتان گاهی (اگر هزینه اش بالا نباشد، مثلاً تئاتر گران است) استفاده می کنم. به هر حال. متوجه سوال "کلاس چندمی" نشدم. من کلاً آدم احمقی هستم. ببخشید.

  4. اومدم بگم مردم از نگرانی که دیدم اومدی میسسسس
    ماچ

  5. سلام بانو نگران شدم خبری از شما نیست ………….

  6. کجایی؟ حالت خوبه؟

  7. درست است! ویکی پدیایش را دیدم! البته من به عنوان بازیگر نمی شناختمش. فکر می کنم اگر به عنوان خواننده سوپرانو نشانیش را می دادید، دیگر نوشتن درباره اش به قول خودتان "سخت" نبود. چون حداقل فکر می کنم غالب اهل موسیقی او را بشناسند.
    ممنون.

  8. این ماریا کالاس، همان ماریا کالاس خواننده معروف سوپرانو نیست؟

  9. فيلم بر اساس زندگي ماريا كالا و به كارگرداني فرانكو زفيه‌رلي هست و فني آردان ( همسر فرانسوا تروفوي فقيد) توش بازي كرده… اسم فيلم هم فكر كنم همون كالاس يا كالاس افسانه‌اي همچين چيزي بايد باشه…

  10. نگرانیم، کجائید شما؟!!!

  11. نگرانیم، کجائید شما؟!!!

  12. سلام میس.. فقط نمایشنامه رو خوندم و فیلم رو ندیدم. امشب در یوتویوب می گردم شاید بیابم اثری از فیلم.

  13. سلام
    بی صبرانه منتظر نمایش رادیویی
    « لاله و لادن »
    هستم.
    از شبکه رادیو ایران یا شبکه نمایش؟

  14. نیستی میس …نگرانت شدم

  15. البته مهم نيست ادرس ادرسه هرچي باشه اين حرفهارونداريمقهقهه
    كجاش خنده داربود؟

  16. خط سوم كلمه دوم كه اصلا وجودنداره عزيزقسطينیشخند

  17. نه کپی نیست میس .به نام تراژدی مده ا چاپ شده با ترجمه امیر حسن ندایی مال ِ نشرافراز تاریخ چاپ اینی که من دارم هم ۱۳۸۹ ِ. ماچقلب

  18. سلام
    فیلم فرمان ارا رو دیدم و موسیقیش منو گرفت تام حواسم تو اخر فیلم خاک اشنا این بود که این موسیقی و خواننده کیه که ماریا کالاس رو دیدم و سرچ تو گوگل و وبلاگ شما و دو تا جمله  که منو نگه داشت یکیش نوشتن در مورد کسانی که عوام اناس … و اون یکی هم که کلمات همیشه مال دیگرانند … و منی که بینامتنیت رولان بارت رو تازگیا خوندم قاعدتن این جمله توجهمو بیشتر جلب کرد ازتون سپاسگذارم موفق باشین بازم سر میزنم

  19. نسعلیق پسمیستی

    میس ِ من کجاست ؟سوالناراحت