یکشنبه , ۱۸ خرداد ۱۴۰۴

حکایت همچنان باقی یک پسرعمو

یادنامه‌ی داریوش مهرجویی

[ حکایتِ همچنان باقی یک پسرعمو ] یادداشتِ من برای داریوش مهرجویی را در یکصد و‌ شصت و هشتمین شماره‌ی مجله‌ی بخارا بخوانید .

سوگند به سجده‌های طولانی ، شربتِ این شماره‌ی بخارا که ویژه‌نامه‌ی داریوش مهرجویی ست ، از مهمترین بخاراهایی ست که به چاپ درآمده است .

.

مصلحت دیدم امروز که عید قربان است این پُست را منتشر کنم ، چراکه صنم قرببانه ی او به اعیاد مذهبی و هروله‌اش میانِ علم الیقین و شک در فیلم هامون هویداست و هامون چون خودِ مهرجویی ست و مهرجویی چون پرسشِ مهمش در هامون این است که : “ چرا میگن ابراهیم پدرِ ایمانه ؟ “ لازم دیدم در ادامه‌ی ادای دین ها ، عیشِ بخارا را با نمکِ روی زخم به نیش کِشم .

.

در آینده غافلگیر نخواهید شد که هیچ برنده‌ی جایزه‌ای ، هیچ فیلمسازی قدش به مهرجویی نخواهد رسید و نمیرسد و نرسیده است ، تاریخ و زمان نشانمان میدهد .

داشتنِ جنون ، تاولِ شک بر گُرده ی فیلمساز و طریقت ِاو به عنوان یک هنرمندِ تکرار نشدنی در خون و ژن هیچ فیلمسازی تکرار نشده ، او یکی بود و ممتاز . کپی نمیشود کردش !

.

چون مهرجویی تنها قربانی صراحت خود است و تنها بزرگمردِ سینماست که به شدیدترین شکل ممکن « عاشقیت » را به استخوانهایمان تزریق کرد و شهیدِ راه بلاغت و هنرش شد ، بخاطر هامونش و علی عابدینی ، صلاح دیدم این جلد عزیز را امروز بر طاق صفحه ام نصب کنم .

هامون : “ این کجاش عشقه ، اینکه پدری عزیزترین کسشو بکشو ؟ “

علی عابدینی : “ اگه ابراهیم تصمیم میگرفت خودشو بکشه یا … سرمرکبشو بر میگردوند که دیگه پدر ایمان نبود ! …”

پس عیدتان مبارک آقای مهرجویی .

یکصد و شصت و هشتمین شماره ی مجله‌ی بخارا ، در ۶۷۲ صفحه با یادداشت‌های درخشان هنرمندان بزرگ سینما و دوستان او منتشر شد.

کتابخوان ها و عشاق سینما میدانند #بخارا را از کجا باید تهیه کنند .

با احترام


ساناز سیداصفهانی

درباره ساناز سید اصفهانی

متولد 14 . 9 . 1360 در تهران ، از سن پنج سالگی وارد هنرستان عالی موسیقی شد و بعد به مدرسه ی هنر و ادبیات ِ صدا و سیما رفت . ساز تخصصی او پیانو بود که به صلاحدید خانواده از ادامه ی تحصیل در این رشته به صورت تخصصی منصرف شد و وارد رشته ی ریاضی فیزیک شد و پیانو را در کنار درس با اساتید مجرب به صورت خصوصی فرا گرفت . او دارای مدرک انیمیشن کامپیوتری از مجتمع فنی تهران میباشد و همزمان با تحصیل و کار در این رشته وارد دانشگاه سوره ی تهران شد و در رشته ی تئاتر ، گرایش ادبیات دراماتیک تحصیل کرد . همزمان با ورود به دانشگاه شروع به همکاری با مطبوعات شد . او با روزنامه هایی چون همشهری ، همشهری مناطق ، اعتماد ، اعتماد ملی ، شرق ، تهران امروز ، فرهیختگان و ماهنامه ی ادبی گلستانه ، مجله ی نقش آفرینان ، ماهنامه ی رودکی و سینما- چشم ( روح سرگردان موزه سینما )، ماهنامه ی سیاسی فرهنگی دنیای قلم . . . همکاری کرده است .

همچنین بررسی کنید

اشعار

از اشعارِ [ بخاطر یک پیاله چای ] از نامه های دختر نویسنده ی پناه …