sanaz seyed esfahani

گردش کوتاه در خیابان گاندی – گفتگوی ادبی

گفت‌وگوی تورگوت سای با سانازسیداصفهانی

چاپ در مجله‌ی ادبی سین‌ادبیات ترکیه .

تیتر گفتگو ( گردشی کوتاه در خیابان گاندی ) – این گفتگو یکی از کامل‌ترین گفتگوهاییست که برای کتاب خیابان گاندی از من گرفته شده است ، دلیلش این است که با کمال فخر و عشق ، این مصاحبه را مترجم کتاب از من گرفته است ، کسی که پا به پای روایت های داستان و شخصیتهایش بعد از من حرکت کرد .

تجربه‌ی هم حسی و همراهی یک غیر ایرانی از کتاببرایم غریب است . اتفاقی که در کشورم رخ نداد !قطعا این گفتگو واقعی است . دور از تعارف است . ، تمجید نیست ، پر از سئوال است و شبیه گفتگوهای قلابی و پلاستیکی مرسوم باب شده در این خاک نیست . فاجعه‌ی نبودن آدم متخصصدر زمینه ی گفتگوی ادبی مثل چرنوبیل است !کسانی که یک زمانی با نویسنده و ناشری کارشان افتاده و نان به هم قرض می دهند تا امورات جفتشان بگذرد در ایران یک رسم شده که هیچ کمکی به داستان و نویسنده نمیکند و نکرده است .

اما این گفتگو که مترجم کتاب تورگوت سای از من گرفته در حالی صورت میگیرد که او چهار سال است برای ترجمه ی کارهایم به جهان قصه های داستان کتاب خیابان گاندی مماس شده .

سئوالاتِ مطرح شده برایم تازگی داشت و این یعنی تا هر جای دنیا میشود یک داستان حقیقی و خوب را چون آتش ، روشن نگه داشت .

ترجمه ی گفتگو را درج نخواهم کرد .

امیدوارم روزی در سرزمین خودم از همان روزنه هایی که به کار کردن در انها افتخار میکنم یک آدمِ باهوش و کنجکاو با من تماس بگیرد و با سئوالهای درست و درمانش انگیزه ی بلند کردن صدای روح کتاب خیابان گاندی را داشته باشد .

با احترام

سانازسیداصفهانی

sanaz seyed esfahani

turgut say

gandi sokagi

درباره ساناز سید اصفهانی

متولد 14 . 9 . 1360 در تهران ، از سن پنج سالگی وارد هنرستان عالی موسیقی شد و بعد به مدرسه ی هنر و ادبیات ِ صدا و سیما رفت . ساز تخصصی او پیانو بود که به صلاحدید خانواده از ادامه ی تحصیل در این رشته به صورت تخصصی منصرف شد و وارد رشته ی ریاضی فیزیک شد و پیانو را در کنار درس با اساتید مجرب به صورت خصوصی فرا گرفت . او دارای مدرک انیمیشن کامپیوتری از مجتمع فنی تهران میباشد و همزمان با تحصیل و کار در این رشته وارد دانشگاه سوره ی تهران شد و در رشته ی تئاتر ، گرایش ادبیات دراماتیک تحصیل کرد . همزمان با ورود به دانشگاه شروع به همکاری با مطبوعات شد . او با روزنامه هایی چون همشهری ، همشهری مناطق ، اعتماد ، اعتماد ملی ، شرق ، تهران امروز ، فرهیختگان و ماهنامه ی ادبی گلستانه ، مجله ی نقش آفرینان ، ماهنامه ی رودکی و سینما- چشم ( روح سرگردان موزه سینما )، ماهنامه ی سیاسی فرهنگی دنیای قلم . . . همکاری کرده است .