خیابان گاندی / مجموعه داستان سانازسیداصفهانی

«خیابان گاندی» به روی مخاطب گشوده شد/ 13 داستان کوتاه از تاثیر انقلاب و جنگ بر مردم

تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۲
مجموعه داستان کوتاه «خیابان گاندی» نوشته ساناز سید اصفهانی منتشر شد. داستان‌های این کتاب به تاثیر وقایع تاریخ معاصر، انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی بر افراد می‌پردازد.

ساناز سید اصفهانی به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: کتابم با نام «خیابان گاندی» به تازگی از سوی انتشارات حوض نقره منتشر شد. این کتاب شامل 13 داستان مستقل و در عین حال وابسته به هم است.

وی در توضیح محتوای این مجموعه داستان گفت: داستان‌های «خیابان گاندی» روایت زندگی آد‌م‌ها در سه دوره تاریخی پیش از انقلاب، زمان جنگ تحمیلی و دوره معاصر است. هر داستان کتاب به تاثیری که آن دوره تاریخی بر زندگی افراد داشته است می‌پردازد.

این نویسنده ادامه داد: در داستان نخست این مجموعه با عنوان «سیب گاز زده» راوی کودک را می‌بینیم که از زاویه دید خود راوی ماجرا است. در داستان دوم با نام «شخص عزیز» روای دوم شخص است و در مابقی داستان‌ها کوشیدم روایت‌ها را از منظر راوی‌های تعریف شده بنویسم.

وی درباره ویژگی‌های داستان‌های کتاب «خیابان گاندی» توضیح داد: نثر داستان‌ها با توجه به موضوع آن‌ها متفاوت می‌شود. برای مثال مخاطب در «چنگیز نامه‌ها» که مربوط به پاره کاغذهایی در گوشه روزنامه است، با ادبیات گوتیک و فولکلور روبه‌روست که خوانشِ آن می‌تواند برای مخاطب عام اندکی سخت باشد. همچنین، متل‌های تخیلی نویسنده در «طناب و عروسک»، «نارخاتون و نخود سیاه و ثمرش» و «سایه فراری و دل آیینه» دلبستگی خود را به ادبیات کهن نشان داده‌ام.

اصفهانی افزود: در باقی داستان‌های «خیابان گاندی» نگاهی جسورانه به سوژه‌ها داشته‌ام. در برخی داستان‌ها راوی را به عنوان فردی در برزخ مانده نشان داده‌ام و داستان «تقصیر و خاموشی» را با تکنیک «جریان سیال ذهن» نوشته‌ام.

خیابان گاندی را انتشارات «حوض نقره» در 224 صفحه قطع رقعی روانه بازار نشر کرده است.

ساناز سیداصفهانی متولد 14 آذر 1360 است. «خیال بازی» نخستین اثر چاپ شده وی است که سال 1388  از انتشارات  هیلا (ققنوس) منتشر شد. «کیش و مات» از انتشارات خجسته در سال 1390، «نامبرده، حسین سرشار» از انتشارات «اچ اند اس مدیا» در سال 1392 (لندن) دیگر کتاب‌های این نویسنده‌ جوان‌اند.

خبرگزاری ایبنا

ناشر : حوض نقره

 

درباره ساناز سید اصفهانی

متولد 14 . 9 . 1360 در تهران ، از سن پنج سالگی وارد هنرستان عالی موسیقی شد و بعد به مدرسه ی هنر و ادبیات ِ صدا و سیما رفت . ساز تخصصی او پیانو بود که به صلاحدید خانواده از ادامه ی تحصیل در این رشته به صورت تخصصی منصرف شد و وارد رشته ی ریاضی فیزیک شد و پیانو را در کنار درس با اساتید مجرب به صورت خصوصی فرا گرفت . او دارای مدرک انیمیشن کامپیوتری از مجتمع فنی تهران میباشد و همزمان با تحصیل و کار در این رشته وارد دانشگاه سوره ی تهران شد و در رشته ی تئاتر ، گرایش ادبیات دراماتیک تحصیل کرد . همزمان با ورود به دانشگاه شروع به همکاری با مطبوعات شد . او با روزنامه هایی چون همشهری ، همشهری مناطق ، اعتماد ، اعتماد ملی ، شرق ، تهران امروز ، فرهیختگان و ماهنامه ی ادبی گلستانه ، مجله ی نقش آفرینان ، ماهنامه ی رودکی و سینما- چشم ( روح سرگردان موزه سینما )، ماهنامه ی سیاسی فرهنگی دنیای قلم . . . همکاری کرده است .